יום ראשון, 27 במרץ 2011

תגובה למאמר: ויקיפדיה מגדלת תלמידים עצלים/ ניצן סדן

כבר מקריאת הכותרת אנו עדים לעמדתו של הכותב שויקיפדיה מגדלת ילדים עצלים ולדעתי יש בזה הרבה  מן האמת. ראשית אי אפשר לפסוח על היתרונות שבויקיפדיה, זה נגיש יותר מספרים, אין צורך להגיע לספריה, בעזרת לחיצה קטנה אתה מגיע גם למקורות מידע נוספים. החיפוש דרך המחשב חוסך זמן אך זו טבעה של הקידמה ,יש בה יתרונות וגם חסרונות.התלמידים הצעירים פותחים את הויקיפדיה עושים העתק- הדבק ואפילו לא  טורחים לקרא את מה שהעתיקו .
אני מאד התחברתי למשפט "האנציקלופדיה השיתופית היא חלומו של כל תלמיד עצלן, כן זה נוח אבל יכול להיות שויקיפדיה פגעה ביכולת הלמידה של ילדנו?"
הדוגמא שני יכולה להביא מתוך נסיוני כמורה הוא כאשר בקשתי לקרא ספר קריאה ולכתוב עליו תקציר, גיליתי במהרה שילדים רבים אפילו לא טרחו להחזיק את הספר ביד. חיפשו את התקציר והעתיקו מילה במילה . אין ספק שתלמיד שמתבסס רק על ויקיפדיה ידע פחות מתלמיד שישתמש בכלים נוספים.
לסיכום הויקיפדיה היא דבר נפלא אם יודעים להשתמש בו בתבונה. לדעתי תפקיד המורה היא לעזור לתלמיד לחפש בויקיפדיה כמקור ראשון אך לא כמקור אחרון,להפעיל שיקול דעת, לפתוח אתרים נוספים ומקורות מידע נוספים.